Coco Avant Chanel...versus Coco Chanel


Acesta este un post greu...un post greu pentru ca vine din suflet, din sufletul meu indragostit de Franta, de marile personalitati date de societatea cosmopolita franceza, de rafinamentul, extravaganta si iubirea cu acorduri de acordeon parizian care se impletesc in arta acelora care il pronunta diferit pe "r" de restul Europei - si care prin unicitate, inovatie inconfundabila, curaj au facut arta, istorie,progres. In orice domeniu.

Eu sunt una dintre aceia care iubesc filmele frantuzesti; una dintre cei care au trecut in contul de IMDB, la sectiunea My Movies, sfert din lista in limba franceza. Din acest motiv, am actori preferati francezi si belgieni. Din acelasi "acest motiv", am opinii pro si contra cand vad cum joaca unul dintre actorii mentionati mai inainte, care poate pentru altii sunt complet necunoscuti. Prin urmare, de cate ori apare o productie noua frantuzeasca de anvergura, o astept cu sufletul la gura - la propriu - si cu entuziasmul unui copil caruia orice bradut ii miroase a Craciun.

Am asteptat, cu o curiozitate avida si o incantare teribila, aparitia mult-promovatului "Coco Avant Chanel", avand-o in rolul principal pe si-mai-mult-indragita Audrey Tautou, careia i-am rezervat dintotdeauna unul dintre colturile speciale ale sufletului meu franco-cinefil. Navigam frenetic dupa trailer, commenturi, cu mult inainte ca filmul sa fi avut premiera in cinematografe sau vreo versiune crackuita disponibila pentru downloadare. Ei bine, in timpul acestor cautari continue, am avut surpriza sa descopar ca, inainte de lansarea lui "Coco Avant Chanel" in 2009, a avut loc lansarea unei alte productii europene, tot un biografic care trata viata faimoasei creatoare: "Coco Chanel", in 2008 : "Ei dracie", mi-am zis, "atata timp nu s-a interesat nimeni din cinematografie de haute-couture-ul trademark FR si acum apar simultan 2 filme tratand acelasi subiect? Si ce poate fi de capul lui Coco Chanel simplu asta? Nimic, sigur, nimic care sa o intreaca pe Audrey chouchoute, in Coco Avant"
In orice caz, nu m-am putut abtine sa nu ma uit la "Coco Chanel", in interpretarea Barbarei Bobulova pentru rolul lui Coco cea tanara si - tineti-va bine! - a lui Shirley MacLaine pentru Coco cea matura din anii '80.

Si Doamne, ce mult mi-a placut! Nu credeam ca va fi in stare "Coco" sa ma atinga atat de mult: aceleasi senzatii amestecate de tandrete, gingasie, voluptate,teama dramatica a evolutiei cot-la-cot cu personajul: alaturi de Barbara, traiam indignarea, frustrarea, determinarea, spaima, ambitia, incapatanarea, ambitia, fantezia creativa si mai ales iubirea lui Coco Chanel. Un film romantic, dramatic, carierist: o poveste gen hollywoodiana de dinaintea aparitiei miturilor de la Hollywood. Ar fi nedrept sa nu mentionez contributia esentiala a lui Olivier Sitruk, drept Boy Capel, la acest veritabil proces catharctic de care e capabila numai a 7a arta. Si Doamne, da, ce barbat! Rolul imperfectibil al barbatului puternic si tandru care ii da aripi sa zboare femeii iubite, al barbatului care isi pastreaza misterul si care intelege, in deplina masura, temperamentul artistic, special, independent al neconventionalei Coco.

Cunoscand traseul biografic al fondatoarei casei de moda, am fost multumita de scenariul atribuit acestei povesti de viata.

Cunoscand filmele mele de suflet, l-am pus pe "Coco Chanel" la dosar, fara sa stau sa ma gandesc prea mult. Daca ar fi sa recomand alte filme, in acelasi spirit, imi vin instant 3 in minte: "A Good Year" (2006)cu Marion Cotillard si Russel Crowe si -biensur -"La vie en rose", pentru care Marion a luat Oscar in 2008, plus "Une longue dimanche de fiancailles", cu Audrey Tautou.

Buuun! Pe scurt, film excelent, capabil sa te treaca prin niste emotii, sa iti aduca aminte pentru ce traim/traiesti.

Sa mergem mai departe cu "Coco Avant Chanel", avand-o in rolul principal, dupa cum am spus, pe Audrey Tautou. Un film pe care am conceput sa-l vad numai la cinematograf, nu acasa, prozaic, pe un ecran de 15'6 ".
Acest "Coco Avant..." este, intr-adevar, o versiune mult mai putin romantata, mai existentialista, mai cruda din perspectiva demitizarii mijloacelor prin care Coco cucereste faima. Audrey joaca, cred, bine. Cred ca face un rol bun. Tocmai aceasta este problema: ca nu ma frapeaza, nu ma face s-o retin (vorba aia, "fa-ma sa-mi fie dor de tine"); o Audrey de talie medie, o Audrey fara un "je ne sais quoi". Povestea e - cum e logic si normal - in linii mari, aceeasi. Lipsesc detaliile, lipseste particularizarea, lipseste orientarea catre introspectie.
In rest, jocul celorlalti actori mi s-a parut slab, slab, dezamagitor. De ce? Si primul film a avut o distributie europeana, in proportie de 80% - de ce prestigiosul "Coco Avant" a trebuit sa fie SUB anonimul simplu "Coco"? Unde e sufletul la gura, unde e inclestarea, unde e sensibilizarea, unde e urma umeda din coltul ochiului pe care o asteptam, tacit, toti si pe care o negam cu desavarsire dupa aceea, afirmand ca nu exista asa ceva? Ca sa nu mai vorbesc de aratarea aia de barbat din film, care il interpreteaza pe Boy - doamne, ce paradox caricatural!. Trebuie, totusi, sa ofer aplauzele meritate prestatiei lui Benoît Poelvoorde, in rolul lui Balsan. Pe Benoît Poelvoorde il cunosc din comedia belgiana "Le vélo de Ghislain Lambert", mi-a facut placere sa-l recunosc aici si stiu ca...poate, dupa cum s-a si vazut de altfel, creand savuros si spumos personajul controversat al lui Etienne Balsan.
Filmul descrie, evident, povestea cretoarei de moda haute-couture Gabriellei Bonheur „Coco” Chanel (n. 19 august 1883 - d. 10 ianuarie 1971), fondatoarea gigantului imperiu Chanel. Asa ca, azi, un rezumat al actiunii filmului nu isi gaseste rostul.


In schimb, cateva replici a la Coco. Putem sa le spunem, adevarate lectii de viata:


“Fashion fades, only style remains the same.”
“The most courageous act is still to think for yourself. Aloud.”
“How many cares one loses when one decides not to be something but to be someone.”
“Don't spend time beating on a wall, hoping to transform it into a door."
"Fashion is not something that exists in dresses only. Fashion is in the sky, in the street, fashion has to do with ideas, the way we live, what is happening.”
“In order to be irreplaceable one must always be different.”
“A girl should be two things: classy and fabulous.”
"The best color in the whole world, is the one that looks good, on you!”
“A woman who doesn't wear perfume has no future.”
“A woman is closest to being naked when she is well dressed”
"And then, you never know, maybe tonight you'have a date with your destiny. And it's best to be as pretty as possible for destiny.”
“There goes a woman who knows all the things that can be taught and none of the things that cannot be taught”
“There is time for work, and time for love. That leaves no other time”
“I invented my life by taking for granted that everything I did not like would have an opposite, which I would like.”
"One measures his strength not by his success, but through his failures. I gained my strength from swimming against the wave"
“I never wanted to weigh more heavily on a man than a bird.”
“My friends, there are no friends.”
“Great loves too must be endured”
“Jump out the window if you are the object of passion. Flee it if you feel it. Passion goes, boredom remains.”
“Look for the woman in the dress. If there is no woman, there is no dress.”

About this blog

My www side of the story...